Як попередити розвиток хронічного професійного стресу під час роботи з людьми
1. Опануйте стратегією вибіркового сприймання
(процесом прийняття рішення про те, на чому сконцентрувати увагу: на
негативному чи позитивному). Не давайте думкам опановувати Вами. Навчіться
усвідомлювати позитивні аспекти ситуації та знижувати (не відкидати!)
важливість неприємних аспектів. З цією метою використайте такі прийоми:
•
складіть перелік ситуацій, які Вас наразі турбують, та перелічіть їхні
позитивні сторони;
•
перед сном (або у інший зручний час) пригадайте все гарне та приємне, що
відбулося з Вами сьогодні.
2. Зробіть своє життя святом (навчіться
«нюхати троянди»). Життя може стати святом, якщо віднайдете час для його
святкування, а тому:
•
сконцентруйтеся на всьому гарному, що є у Вашому житті;
•
сформуйте у себе звичку дякувати долі (радіти тому приємному, що Ви
маєте);
• якщо Ви досягли якоїсь мети, навіть малої, дозвольте собі насолодитися
успіхом її досягнення, не починайте одразу ж ставити перед собою нову мету.
Святкуйте свої досягнення.
•
сприймайте життя з усією повнотою. Для цього докладіть свідомих зусиль,
змініть звичні способи дій (наприклад, вибір різних маршрутів до місця роботи,
форм проведення семінарів, нарад, звітів, взаємодії з учнями тощо).
3. Навчіться
використовувати гумор як буфер між стресовою ситуацією та Вами. Перегляньте кінокомедію, журнал коміксів.
4. Поспілкуйтеся у групі соціальної підтримки.
Це створює почуття причетності, почуття того, що тебе сприймають і люблять
таким, який ти є, а не тому, що ти можеш щось зробити для когось.
5. Спробуйте дотримуватись деяких правил щодо
організації своєї діяльності:
а) правила, які стосуються безпосередньо Вас:
• Визнайте, що в житті нічого немає завершеного. Ви помиляєтеся, якщо вважаєте,
що зможете закінчити абсолютно все, що потрібно, вчасно й нічого не забувши.
•
Якщо перед Вами поставлене якесь завдання, запитайте себе: «А чи мушу я
це зробити саме зараз і чи буде це важливо через п’ять років?»
• Зосередьтесь лише на одній справі протягом певного проміжку часу;
намагайтеся не виконувати кілька справ одночасно.
• Пам’ятайте, що Ваш час - цінний і що ним потрібно дорожити. Якщо маєте
можливість, то заплатіть іншій особі за виконання роботи, яка Вас надто стомлює.
• Зазначте період, коли Ваша щоденна робота
буває найпродуктивнішою. Враховуючи власний ритм продуктивності, можна
вдосконалити свою працездатність.
• Заплануйте
перерви в заняттях, які стомлюють Вас
через тривалість або інтен-сивність. Робіть перерви до того, як відчуєте
напруження та втому.
• Намагайтеся зробити Ваш графік гнучким.
• Пам'ятайте, що Ваші переконання істинні лише деякий час, а тому будьте
відкритими для нових ідей.
• Щоразу нагадуйте собі про те, що не є важливим для Вас, та про те, що Вам
дійсно потрібно. (Але зауважте: якщо те, що Вам потрібно, не сприяє розвитку
нашого духу й розуму, то це — марнування часу).
• Час від часу намагайтеся побути
на самоті.
• Потурбуйтесь про правильне харчування та комфортну ситуацію на роботі.
Визначте для себе збалансовану дієту. Не дозволяйте «зайвому» шуму з вашого
оточення вибивати Вас зі стану рівноваги.
б) правила стосовно Вашої взаємодії з іншими людьми:
• Посміхайтесь
якомога більшій кількості людей – це допомагає
знизити рівень ворожості.
• Дякуйте людям, якщо вони роблять Вам щось приємне.
• Вчіться слухати розмову інших людей мовчки, не дозволяючи собі
втручатися, підштовхувати їх якимось чином.
• Не заважайте іншим людям робити те, що Ви б зробили швидше.
• Зміцнюйте стосунки з друзями та знайомими, намагайтеся
зробити їх ближчими.
Шукайте свій власний спосіб самовідновлення: активний
відпочинок; фізичні вправи; спорт; туризм; прогулянки; хоббі; музика;
творчість; спілкування з друзями або домашніми улюбленцями; водні процедури;
масаж; аромотерапія; медитація, релаксація або аутогенне тренування тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар