13 квітня, 2021

Моя дитина - підліток. Як з ним домовлятися?

Два шляхи протікання підліткової кризи

1. «Криза незалежності». Проявляється: небажанням підлітка піддаватися впливам інших людей; проявом упертості та грубості; прагненням у всьому чинити по-своєму; відсутністю авторитетів; ревностним ставленням до особистого простору; бурхливим розвитком критичного мислення; максималізмом; ранимістю в поєднанні з показною холодністю.

Розвитку особистості більш сприяє «криза незалежності». Результатом кризи стає: формування більш зрілої позиції по відношенню до себе і свого життєвого шляху; усвідомленням власної унікальності.

2. «Криза залежності». Виявляється: послухом; несамостійністю; інфантильністю в судженнях і вчинках; прагненням бути «як усі».

Як правило, більше влаштовує батьків.

Чим ще характерна криза:

- проявом інтересу до своїх почуттів і переживань;

- потребою у визнанні оточуючих (друзі стають важливіше сім'ї);

- потребою в любові (думка оточуючих дуже важлива, незважаючи на зовнішню байдужість);

- прагненням до незалежності і свободи (важливо розуміти, що в цьому віці підліток не може бути повністю незалежний від вас);

- формуванням самостійності в прийнятті рішень;

- формуванням відповідальності за наслідки своїх дій.

Все це неможливо підлітку подолати наодинці. Необхідний ваш чуйний супровід (не перероблення під себе, а співпраця).


Підліток і покарання

Часто батьки вважають, що карати дитину потрібно заради її ж блага. І відсутність покарання, як виховного заходу, це прояв батьківської безвідповідальності.

Насправді, якщо у вашій родині панує атмосфера взаєморозуміння, турботи і безумовної любові - покаранню немає місця. Ваша мета, як батьків, допомогти підлітку сформувати в собі почуття відповідальності за свої вчинки і зберегти з ним хороші стосунки.

Наслідки покарань для підлітка - сумні: пригніченість; почуття безсилля; втрата віри в себе; часто відчувають злість і ненависть; бажання обманювати.

Яка альтернатива покаранню:

- скажіть про свої почуття ( «Я серджуся,  коли ти грубиш»); 

- скажіть, чого ви очікуєте ( «Я очікую, що ти будеш більш шанобливо до мене ставитися»); 

- запропонуйте можливість вибору ( «Коли мені говорять грубощі, мені дуже прикро. Ти можеш або пояснити мені, чому так відбувається, або написати мені про це»); 

- підкажіть, як можна виправити ситуацію ( «Розумно було б тобі вибачитися»); 

- будьте активні ( «Розмову закінчено. Я грубість не дозволю»).

Правило трьох П: постійність, поступовість, послідовність.

Замість того, щоб знецінювати і давати поради - навчіться приймати почуття свого підлітка:

- відзеркалюйте те, що, на вашу думку, він відчуває ( «Я бачу, ти засмучений»); 

- проявляйте співчуття ( «Я розумію, як тобі хочеться піти до друзів, але ти обіцяв спочатку зробити уроки»).

Замість того, щоб читати моралі і віддавати накази - навчіться домовлятися:

- опишіть проблему ( «Коли ти йдеш з друзями, я не можу ні думати, ні відпочивати»); 

- опишіть свої почуття ( «Я так хвилююся, що не можу знайти собі місця»); 

- дайте інформацію ( «Пізні прогулянки небезпечні, можна потрапити в неприємності і т.д.»); 

- запропонуйте вибір ( «Можна або повертатися раніше, або бути весь час на зв'язку»); 

- озвучте, що для вас важливо ( «Мені важливо знати, що з тобою все в порядку. Нам всім слід замислюватися про наслідки пізніх прогулянок»).

Замість того, щоб встановлювати свої порядки - навчіться співпраці:

- запропонуйте синові/доньці висловити свою точку зору на проблему (Ви: «Тобі щось заважає приходити додому вчасно», син/дочка: «Так рано повертатися потрібно тільки мені, друзі ще залишаються!»); 

- висловіть свою думку ( «Коли ти довго не приходиш, я хвилююся!»);

- запропонуйте спільно вирішити проблему; 

- запишіть всі шляхи вирішення;

- спільно вирішіть, які з ідей підійдуть.

Замість того, щоб звинувачувати:

- висловіть те, що відчувайте ( «Мене засмучує, коли ти мені грубиш!»);

- розкажіть про свої очікування ( «Мені б хотілося, щоб ти виявляв повагу, в свою чергу, я постараюся також діяти по відношенню до тебе!»).

Замість того, щоб оцінювати (Наприклад: «Ти безвідповідальний»):

- опишіть дії підлітка ( «Мені здається, тобі складно взяти відповідальність на себе і т.д.»);

- опишіть свої почуття ( «Мене це засмучує»); 

- опишіть свої очікування і наміри ( «Але я впевнена, що у тебе все вийде, в свою чергу обіцяю підтримати тебе»).

Немає коментарів:

Дописати коментар